Monday, November 17, 2014

FiveFingers, skön och lätt sko, bra för hallux valgus

För några månader sen köpte jag mitt första par FiveFingers:-)

För några år sedan gick jag över till framfotalöpning, efter att tidigare ha sprungit mer med hälisättning. Det var en viss process att byta, jag skulle säga att det tog ett år cirka. Första månaden gick jag ut alledels för hårt och fick en inflammation i foten som tog cirka en månad att läka. Efter det fick det bli en mer succesiv övergång. I samband med övergången började jag också springa med allt lättare och tunnare skor. Mitt löpsteg nu tycker jag känns mycket mer naturligt och lätt, och jag är glad att jag ansträngde mig för att ändra min löpstil.

Jag har varit nyfiken på att prova FiveFingers och nu kände jag att det var dags. Jag har också en halux valgus på högerfoten, och jag tänkte att FiveFingers kanske kan hjälpa lite för det, då man skiljer på varje tå, och kanske till och med rätar upp stortån något, till skillnad från vanliga skor som trycker ihop alla tår.

Jag köpte ett par FiveFingers Bikila Evo. 
http://birthdayshoes.com/vibram-fivefingers-bikila-evo-review

Jag känner mig väldigt nöjde med dessa skor. Dom sitter väldigt skönt på foten. Jag gillar att dom känns otroligt lätta, och känslan av att faktiskt springa mer barfota. Det blir en helt annan känsla, även jämfört med väldigt lätta vanliga skor. Jag har testat att springa både på asfalt, som längst till och från jobbet (enkel väg runt 7 km) och ute i naturen. Jag tycker att skon har fungerat bra på bägge underlagen. I naturen har jag upplevt lite dåligt grepp när jag har sprungit på klippor som har varit blöta. Då kanske FiveFingers har någon modell som lämpar sig bättre, med bättre grepp (kanske deras trail version?)

Skon har också kännts väldigt bra och skonsam för min hallux valgus. Jag kan rekommendera folk som har problem med det att testa ett par FiveFingers. Tänk dock på att ta det lugnt om ni inte brukar springa på framfoten. 

Nu springer jag både med FiveFingers, men jag blandar och springer också med ett lätt par från Asics.

No comments:

Post a Comment