Tuesday, March 3, 2015

Vad ska man äta?

Vad man ska äta är säkert något dom flesta av oss funderar på till och från, särskilt om man är aktiv och sportar lite. Om man lever ett aktivt liv med idrott, då är man som regel också intresserad av att veta vad man bör äta för att prestera så bra som möjligt.

Idag finns det många olika dieter att välja mellan, hur ska man kunna veta vad som är bäst? För alla olika dieter finns det många människor som förespråker att just deras dieter är bäst. Och vad som är bäst är säkert väldigt individuellt, eller så är det inte så..

För några år sedan valde jag att gå över till en nästan helt vegetarisk diet. Jag äter dock fisk ibland, så jag är inte vegetarian på riktigt. Men jag äter inget kött alls längre. För mig handlar det mycket om att värna om naturen. Det känns inte hållbart att vi fortsätter att äta kött i den omfattning som de flesta gör det idag. Att föda upp djur bara för att äta dem känns också väldigt grymt. Jag inspirerades också av många ultralöpare som tex Scott Jurek som har valt att äta en veganskt kost och marknadsförde det som något positivt. Rich Roll har också varit en inspirationskälla. Nu när jag har börjat klättra mer ser jag också en del framgånsrika klättrare som äter veganskt eller vegetariskt, som Steph Davis, eller Alex Hunnold.

Senaste tiden har jag saknat smaken av kött lite mer. Eftersom alla andra äter kött så kan det tyvärr kännas lite hopplöst att försöka påverka miljön på ett positivt sätt. Lite deprimerande dock att tänka så, så jag försöker tänka att mitt val ändå har en liten påverkan. Efter att inte ha ätit kött på några år så går mina tankar mycket till djuren som ska födas upp när jag nu väljer att inte börja äta kött igen, även om det skulle vara gott.

Vad gäller performance så vet jag inte om kött eller vegetariskt har så stor påverkan. Sådant är så svårt att mäta, det finns många förespråkare för bägge. Jag tycker dock att dom flesta som äter mycket kött borde försöka äta lite mindre med tanke på miljön.

Här var några vettiga tips från outsideonline.com idag:

Nutrition Tips Every Athlete Must Read

No comments:

Post a Comment